infoicon-alle500kcal infoicon-gluteeniton infoicon-laktoositon infoicon-maidoton infoicon-uutuus infoicon-vahalaktoosinen

Detox, paasto ja kehon puhdistus

Lomanvietosta nauttiminen tarkoittaa usein rentoutumista mielelle, mutta ylitöitä ruoansulatukselle. Arkeen palaajalla elimistön tärkeät osat kuten maksa ja suolisto ovat olleet koetuksella, jos rasvaista ruokaa ja juhlajuomia on kulunut runsaasti. Ja ihan ilman lomaakin olo saattaa tuntua nuutuneelta, on iho- tai vatsaongelmia ja suunnatonta makeanhimoa. Olisiko tasapainottava ja puhdistava paasto paikallaan?

smoothie_vaalea_tausta_2017_rgb_vege_rf.jpg

Detox eli detoksifikaatio antaa elimistölle ja ruoansulatukselle lomaa raskaasta, ravintoköyhästä ja prosessoidusta ruoasta. Ajatuksena on nopeuttaa elimistöön kertyneiden haitta-aineiden poistumista kehosta noudattamalla puhdistavaa ruokavaliota. Samalla pysytellään erossa etenkin nikotiinista, alkoholista, kofeiinista, sokerista ja stressaamisesta. Kuurin tehoa voi lisätä kevyellä liikunnalla, saunomisella ja ihon kuivaharjauksella.

Ravitsemustieteen asiantuntijat kyseenalaistavat ajatuksen, että kehon kuona-aineiden puhdistamiseen tarvittaisiin paastokuuria: elimistö kyllä poistaa epäedulliset aineet joka tapauksessa. Lyhyt paasto on aivan OK, jos se hyvältä tuntuu, mutta kehon hyvinvointi ei sitä edellytä. On myös ehdotettu, että kehon toimintakyvylle ruokaakin tärkeämpi on riittävä lepo – keskitytään siis kunnon yöuniin!

Helppoa sulattelua 

Jos tiukka mehupaasto ei houkuttele ja kuitenkin olo kaipaisi virkistystä, voisi lempeästi keventävä versio detoxista toimia paremmin. On monia luonnollisia perusasioita, joilla voi helpottaa niin maksan työtaakkaa, suoliston toimintaa kuin painon hallintaa sekä vahvistaa vastustuskykyä. 

Liikkuminen ja ulkoilu sekä lepääminen luovat hyvän pohjan kehon ja elimistön rauhoittumiselle. Rauhallinen ruokaileminen ja ruoan huolellinen pureskelu auttaa ruoansulatusta, ja syömällä pieniä aterioita 5–6 kertaa päivässä on helppo pitää verensokeri tasaisena.

Tuoretta ruokaa, kauden kasviksia, laadukasta proteiinia ja kuitua kannattaa suosia. Juomaksi riittää kaksi litraa vettä ja muita nesteitä päivässä. Alkoholia on hyvä välttää, ja kahvinkin määrää on suositeltavaa rajoittaa. Kahvia voi korvata yrttiteellä, vihreällä tai valkoisella teellä. 

Satsaa maksan ystäviin 

Tässä muutamia ruoka-aineita, joista maksa pitää, ja voit helposti käyttää niitä osana säännöllistä ruokavaliotasi:

  • Sitruuna, limetti ja greippi
  • Valkosipuli
  • Porkkana, punajuuri, kaalit ja vihreät vihannekset
  • Inkivääri
  • Omena
  • Saksanpähkinät
  • Kurkuma ja salvia

Jos haluat helliä maksaasi ja herkutella raikkaalla smoothiella tai ravitsevalla aterialla, tule lähimpään Picniciin. Kokeile maukkaan uuniperunan täytteinä esimerkiksi paahdettua punajuurta, hapankaalia tai sitrusvinegretillä ja inkiväärillä marinoitua porkkanaa. Kaikki lämpimät ruokamme ravintotietoineen löydät täältä .

Aterian kyytipojaksi pullollinen hyvinvointia? Picnicin runsas valikoima tarjoaa ruokajuomaksi lukuisia vaihtoehtoja Novelle Plus -kivennäisvesistä ja hiilihapottomista Vitamin Well -juomista – kaikki sisältävät tärkeitä mineraaleja ja vitamiineja. Tarkemmat tiedot hyvinvointijuomistamme löydät täältä.

Ainakin lounaan mittainen detox on aina hyvä idea!