infoicon-alle500kcal infoicon-gluteeniton infoicon-laktoositon infoicon-maidoton infoicon-uutuus infoicon-vahalaktoosinen

Gluteeniton ruokavalio

Gluteeni on viljatuotteiden sisältämä valkuaisaine, ja sitä on erityisesti vehnässä mutta myös rukiissa ja ohrassa sekä jonkin verran kaurassa. Gluteenitonta ruokavaliota noudatetaan keliakian vuoksi, mutta lisäksi on havaittu esiintyvän gluteeniherkkyyttä, eli osa ihmisistä saa oireita gluteenista, vaikka heillä ei ole keliakiaa tai vilja-allergiaa. Monen mielestä apua tarjoaa myös maidoton ja gluteeniton ruokavalio yhdistettynä.

smoothie_vaalea_tausta_2017_rgb_vege_rf_0.jpg

Gluteenittoman ruokavalion hyödyt

Gluteenin välttäminen tuo näissä tapaukssa helpotusta vatsavaivoihin. Gluteenittoman ruokavalion hyötynä on tuotu esiin myös sen aknea vähentävä vaikutus. Myös laihdutus on toisinaan syynä gluteenittomaan dieettiin. Sekä ihon hoitamisen että painon hallinnan kannalta on suositeltavaa huolehtia ruokavaliossa esimerkiksi kuitujen ja hitaiden hiilihydraattien saannista.

Gluteenitonta ruokavaliota noudattavan yleensäkin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota siihen, että kuidunsaanti on riittävää. Ratkaisevia ovat gluteenittomat täysjyväviljavalmisteet sekä kasvikset, marjat ja hedelmät. 

Helppo herkutella myös ilman gluteenia

Gluteenittomuus ei missään nimessä tarkoita väistämätöntä stoppia herkuttelulle. Maukkaat ateriat ja välipalat sekä hemmotteluhetket ihanilla leivonnaisilla onnistuvat loistavasti myös gluteenittomista tuotteista loihdittuina. Gluteenittomat viljat ja viljanomaiset vaihtoehdot kuten maissi, riisi, tattari, hirssi, kvinoa, amarantti ja teff sekä teollisesti puhdistettu vehnätärkkelys ja gluteeniton kaura soveltuvat monipuolisesti gluteenittomaan ruoanlaittoon ja leivontaan. 

Jos noudatat gluteenitonta ruokavaliota, löydät Picnicin valikoimasta luontaisesti gluteenittomia vaihtoehtoja eri tuoteryhmistä – muun muassa gluteeniton smoothie, salaatti tai keitto. Kokeile myös raikkaan täyteläistä mustikkatuorepuuroamme, joka sisältää keliaakikoillekin sopivaa Puuppolan Aitokaura-kauraryyniä.
 

Katso tuotteet

Porkkana-kasvissosekeitto, kookoksella ja inkiväärillä maustettuna. 

Täytevaihtoehdoiksi suosittelemme fetajuustoa tai broilerinfilettä, mutta voit valita myös muita vaihtoehtoja täytelistastamme. Keittoon kuuluu täytteen lisäksi  lisukkeeksi valintasi mukaan cashewpähkinät, kurpitsansiemenet tai gluteeniton näkkileipämuru. 

Annoksen hintaan kuuluu yksi täyte ja lisuke, sekä ison keiton kanssa annosleipä ja margariininappi.

Keiton ravintoarvot ravintoarvot laskettu ja ruokavaliotiedot annettu ilman täytettä, lisukketta ja leipää.

Ravintoarvot / 100 g:

Kalorit 45 kcal
Rasvapitoisuus 3 g
Proteiini 0.7 g
Hiilihydraatteja 3.8 g
Hinta €7.90

Ravintoarvot / annos (400 g):

Kalorit 180 kcal
Rasvapitoisuus 12 g
Proteiini 2.8 g
Hiilihydraatteja 15.2 g

Kasvispohjainen keitto sisältää muun muassa tomaattia, paprikaa, soijapapua, porkkanaa ja selleriä. Keitto on maustettu pesto- ja harissakastikkeilla.

Täytevaihtoehdoiksi suosittelemme katkarapua tai broilerinfilettä, mutta voit valita myös muita vaihtoehtoja täytelistastamme. Keittoon kuuluu täytteen lisäksi lisukkeeksi valintasi mukaan cashewpähkinät, kurpitsansiemenet tai gluteeniton näkkileipämuru. 

Annoksen hintaan kuuluu yksi täyte ja lisuke sekä ison keiton kanssa annosleipä ja margariininappi.

Keiton ravintoarvot ravintoarvot laskettu ja ruokavaliotiedot annettu ilman täytettä, lisukketta ja leipää.

Ravintoarvot / 100 g:

Kalorit 44 kcal
Rasvapitoisuus 0.8 g
Proteiini 1.3 g
Hiilihydraatteja 6.7 g
Hinta €7.90

Ravintoarvot / annos (400 g):

Kalorit 176 kcal
Rasvapitoisuus 3.2 g
Proteiini 5.2 g
Hiilihydraatteja 26.8 g

Perinteinen borssikeitto sisältäen muun muassa kaalia, punajuurta ja juuriselleriä.

Täytevaihtoehdoiksi suosittelemme paahtopaistia tai kinkkua, mutta voit valita myös muita vaihtoehtoja täytelistastamme. Tähän keittoon kuuluu täytteen lisäksi koristeeksi valkosipulinen kastike ja lisukkeeksi valintasi mukaan cashewpähkinät, kurpitsansiemenet tai gluteeniton näkkileipämuru. 

Annoksen hintaan kuuluu yksi täyte ja lisuke sekä ison keiton kanssa annosleipä ja margariininappi.

Keiton ravintoarvot ravintoarvot laskettu ja ruokavaliotiedot annettu ilman valkosipulista kastiketta, täytettä, lisukketta ja leipää.

Ravintoarvot / 100 g:

Kalorit 53 kcal
Rasvapitoisuus 2.3 g
Proteiini 1.3 g
Hiilihydraatteja 6.5 g
Hinta €7.90

Ravintoarvot / annos (400 g):

Kalorit 212 kcal
Rasvapitoisuus 9.2 g
Proteiini 5.2 g
Hiilihydraatteja 26 g

Herkullinen ja monipuolisesti sadonkorjuun aineksista koottu salaatti. Salaattisekoitusta, paahdettua bataattia ja punajuurta, paahtopaistia, vuohenjuustocremeä, porkkanaa, punasipulihilloketta ja kurpitsansiementä. 

Suosituskastike: sitrusvinegrette.

Annokseen kuuluu pala 6-viljapatonkia, ruisleipää tai gluteenitonta leipää.

Kastikkeen ja annospatongin ravintoarvot on ilmoitettu erikseen.

Ravintoarvot / 100 g:

Kalorit 110 kcal
Rasvapitoisuus 5.3 g
Proteiini 5.7 g
Hiilihydraatteja 9.6 g
Hinta €9.90

Ravintoarvot / annos (315 g):

Kalorit 347 kcal
Rasvapitoisuus 16.7 g
Proteiini 18 g
Hiilihydraatteja 30.2 g

Turkkilaista jogurttia, ananasta, hunajaa ja cashewpähkinää.

Ravintoarvot / 100 g:

Kalorit 139 kcal
Rasvapitoisuus 8.1 g
Proteiini 2.8 g
Hiilihydraatteja 13 g
Hinta €3.50

Ravintoarvot / annos (250 g):

Kalorit 348 kcal
Rasvapitoisuus 20.3 g
Proteiini 7 g
Hiilihydraatteja 32.5 g

Raikasta ananasta, papaijaa, mangoa ja mustikkaa.

Ravintoarvot / 100 g:

Kalorit 53 kcal
Rasvapitoisuus 0.2 g
Proteiini 0.6 g
Hiilihydraatteja 11.1 g
Hinta €3.50

Ravintoarvot / annos (160 g):

Kalorit 85 kcal
Rasvapitoisuus 0.3 g
Proteiini 1 g
Hiilihydraatteja 17.8 g

Uutuus mango-papaijasmoothie on valmistettu aidoista kypsistä ja mehevistä mangoista ja papaijista, näiden maistuvien hedelmien lisäksi smoothiessa on myös appelsiinitäysmehua.

Ravintoarvot / 100 g:

Kalorit 48 kcal
Rasvapitoisuus 0.2 g
Proteiini 0.6 g
Hiilihydraatteja 11 g
Hinta €4.50

Ravintoarvot / annos (325 g):

Kalorit 156 kcal
Rasvapitoisuus 0.7 g
Proteiini 2 g
Hiilihydraatteja 35.8 g

Uutuus vihersmoothie on todellinen terveyspommi, tämä herkullinen juoma sisältää banaania, lehtikaalta, mangoa, sitruunaruohoa ja appelsiinitäysmehua.

Ravintoarvot / 100 g:

Kalorit 53 kcal
Rasvapitoisuus 0.3 g
Proteiini 0.8 g
Hiilihydraatteja 11.5 g
Hinta €4.50

Ravintoarvot / annos (325 g):

Kalorit 172 kcal
Rasvapitoisuus 1 g
Proteiini 2.6 g
Hiilihydraatteja 37.4 g

Kotimaista mansikkaa, makeaa costaricolaista ananasta, turkkilaista jogurttia ja appelsiinitäysmehua.

Ravintoarvot / 100 g:

Kalorit 67 kcal
Rasvapitoisuus 2.9 g
Proteiini 1.3 g
Hiilihydraatteja 8.6 g
Hinta €4.50

Ravintoarvot / annos (325 g):

Kalorit 218 kcal
Rasvapitoisuus 9.4 g
Proteiini 4.2 g
Hiilihydraatteja 28 g

Kypsentämätön tuorepuuro sisältää keliaakikoille sopivaa Puuppolan aitokaura-kauraryyniä, kotimaista pakastemustikkaa, turkkilaista jogurttia ja hunajaa sekä koristeltu tuoreilla mustikoilla.

Ravintoarvot / 100 g:

Kalorit 120 kcal
Rasvapitoisuus 4.7 g
Proteiini 3.1 g
Hiilihydraatteja 15.8 g
Hinta €3.50

Ravintoarvot / annos (225 g):

Kalorit 270 kcal
Rasvapitoisuus 10.6 g
Proteiini 7 g
Hiilihydraatteja 35.6 g

Pieni vihersalaatti sopii hyvin lisukkkeeksi esimerkiksi täytetylle patogille tai lämpimälle leivälle. Viherssalaatti sisältää salaattisekoitusta, soijapapua, mangoa, avokadoa ja kurpitsansiementä. Salaattiin voi ostaa lisätäytteitä vaihtuvasta täytevalikoimasta: 1,00 €/50 g. 

Ravintoarvot / 100 g:

Kalorit 83 kcal
Rasvapitoisuus 5.3 g
Proteiini 3.3 g
Hiilihydraatteja 6.2 g
Hinta €3.90

Ravintoarvot / annos (95 g):

Kalorit 79 kcal
Rasvapitoisuus 5 g
Proteiini 3.1 g
Hiilihydraatteja 5.9 g

Savulohta, kermaa, tilliä, perunaa ja juureksia. Leiväksi voi valita gluteenitonta leipää, ruisleipää tai palan patonkia.

Keiton ravintoarvot ravintoarvot laskettu ja ruokavaliotiedot annettu ilman leipää.

Ravintoarvot / 100 g:

Kalorit 51 kcal
Rasvapitoisuus 3.1 g
Proteiini 2.8 g
Hiilihydraatteja 3.1 g
Hinta €7.90

Ravintoarvot / annos (400 g):

Kalorit 204 kcal
Rasvapitoisuus 12.4 g
Proteiini 11.2 g
Hiilihydraatteja 12.4 g
= Gluteeniton
= Laktoositon
= Vähälaktoosinen
= Vähäkalorinen