infoicon-alle500kcal infoicon-gluteeniton infoicon-laktoositon infoicon-maidoton infoicon-uutuus infoicon-vahalaktoosinen

Vältä iltapäiväväsymys – 5 ravitsevaa välipalaa

Lounaan jälkeen nukuttaa; tuttu tunne monelle. Pieni siesta houkuttelisi, mutta harvoin on tilaisuutta ottaa edes lyhyet torkut. Välipala on silloin pelastus, ja varsinkin terveellinen välipala. Iltapäivän välipala tuo monia hyötyjä. Kun iltapäiväksi on luvassa välipala, ei lounasruokaa tarvitse tankata raskaasti jaksaakseen iltaan asti. Toisaalta iltapäivällä syöty välipala viivästyttää nälkää kotimatkalle lähtiessä, eikä kauppareissulla tai päivällistä kokkaillessa tule haksahdettua napostelemaan.

Ennen kuin pohdit välipalavinkkejä, kannattaa muistaa torjua iltapäivän horrosta jo ennalta. Raskas ja nopeita hiilihydraatteja sisältävä lounas taatusti tuo väsymyksen iltapäivän tunneiksi. Syö mieluummin runsas aamiainen ja suosi lounaalla kevyempää linjaa. Nauti lounaaksi kasvispainotteinen ateria, jossa hiilihydraatit ovat mahdollisimman kuitupitoisessa muodossa ja proteiiniakin löytyy – vaikkapa salaatti tai keitto, jossa on mukana esimerkiksi kanaa tai kalaa. 

Ihmisen luontaiseen vuorokausirytmiin kuuluu lievä väsähtäminen päivällä kahden-kolmen aikoihin, eli laiskuudesta ei kannata itseään moittia. Jos vain mahdollista, eniten keskittymistä vaativat tehtävät kannattaa tehdä aamupäivällä. Lisäksi on hyvä pitää mielessä, että myös lievä nestehukka aiheuttaa väsymystä: hörppäile siis vettä päivän aikana. Kofeiinin nauttiminen eli kahvin tai mustan teen juonti kohtuudella piristää. Kolmesta neljään kuppia kahvia päivän eri aterioille jaettuna piristää, suurempi määrä taas saattaa heikentää keskittymiskykyä. 

Hyvä, myös laihduttajan iltapäivään sopiva välipala sisältää kasvisten lisäksi jotain kuitu- tai proteiinipitoista. Jos suuntaat liikuntaharrastukseen ennen kotiin menoa, iltapäivän välipala voi mainiosti olla runsaampikin, enemmän aamupalan kaltainen. Jos tilaat kokoustarjoilua iltapäivän tapaamiseen, suosi kasviksia, hedelmiä ja marjoja esimerkiksi sellaisinaan, lohkoina tai salaatteina – ja raikas smoothie on tietysti aina erinomainen välipala. Leivonnaisista erityisesti pullat ja hiivataikinapohjaiset marja- ja hedelmäpiirakat sekä suolaisista herkuista kasvispitoiset piirakat ovat hyviä vaihtoehtoja iltapäiväpalavereihin.

Välipalavinkkejä iltapäivään, 5 vaihtoehtoa

Kokoa tasapainoinen, helppo välipala, jolla pidät verensokerin tasaisena, nälän loitolla ja olosi virkeänä:

1. Puuro, ja lisukkeena marjoja, kuivattuja hedelmiä, hunajaa tai voisilmä, mysliä ja ripaus kanelia. Myös tuorepuuro on loistava nälänkarkottaja; kokeile esimerkiksi mustikkatuorepuuroamme.

2. Maustamaton jogurtti myslin ja marjojen tai hedelmien kera. Maista vaikkapa mustikka-mysli-välipalaamme, jossa turkkilaisen jogurtin kaverina viihtyvät vadelma-pähkinä-raperperimysli hunajan ja mustikan kera.

3. Smoothie ja pieni kourallinen pähkinöitä. Picnicin valikoimasta löydät mustikka-speltti-, viher-, mango-papaija- ja mansikka-ananassmoothiet.

4. Keitetty kananmuna sekä vihanneksia, vaikkapa kurkkua, tomaattia ja paprikaa – hyvä vaihtoehto, kun maidoton ja gluteeniton välipala kiinnostaa.

5. Avokado yhdessä täysjyväruisleivän ja leikkeleen kanssa on ravitseva ja proteiinipitoinen välipala.

Iloista iltapäivää!
 

Katso tuotteet

Raikasta ananasta, papaijaa, mangoa ja mustikkaa.

Ravintoarvot / 100 g:

Kalorit 53 kcal
Rasvapitoisuus 0.2 g
Proteiini 0.6 g
Hiilihydraatteja 11.1 g
Hinta €3.50

Ravintoarvot / annos (160 g):

Kalorit 85 kcal
Rasvapitoisuus 0.3 g
Proteiini 1 g
Hiilihydraatteja 17.8 g

Välipala sisältää herkullisen sekoituksen kaurajuomaan ja turkkilaiseen jogurttiin turvotettua chiansimentä ja Puuppolan aitokaura-kauraryyniä makeutettuna hunajalla. Makunautinnon täydentää uunipaahdettu vadelma-pähkinä-raparperimysli ja raikkautta välipala saa tuoreista mansikoista, mustikoista ja mintunlehdistä.

Ravintoarvot / 100 g:

Kalorit 122 kcal
Rasvapitoisuus 5.3 g
Proteiini 3.3 g
Hiilihydraatteja 14 g
Hinta €3.50

Ravintoarvot / annos (214 g):

Kalorit 261 kcal
Rasvapitoisuus 11.3 g
Proteiini 7.1 g
Hiilihydraatteja 30 g

Turkkilaista jogurttia, ananasta, hunajaa ja cashewpähkinää.

Ravintoarvot / 100 g:

Kalorit 139 kcal
Rasvapitoisuus 8.1 g
Proteiini 2.8 g
Hiilihydraatteja 13 g
Hinta €3.50

Ravintoarvot / annos (250 g):

Kalorit 348 kcal
Rasvapitoisuus 20.3 g
Proteiini 7 g
Hiilihydraatteja 32.5 g

Mustikkainen välipala sisältää suomalaista pakastemustikkaa, turkkilaista jogurttia, uunipaahdettua vadelma-pähkinä-raparperimysliä, hunajaa sekä koristeena tuoretta mustikkaa.

Ravintoarvot / 100 g:

Kalorit 145 kcal
Rasvapitoisuus 7.7 g
Proteiini 3.3 g
Hiilihydraatteja 14.3 g
Hinta €3.50

Ravintoarvot / annos (240 g):

Kalorit 348 kcal
Rasvapitoisuus 18.5 g
Proteiini 7.9 g
Hiilihydraatteja 34.3 g

Kypsentämätön tuorepuuro sisältää keliaakikoille sopivaa Puuppolan aitokaura-kauraryyniä, kotimaista pakastemustikkaa, turkkilaista jogurttia ja hunajaa sekä koristeltu tuoreilla mustikoilla.

Ravintoarvot / 100 g:

Kalorit 120 kcal
Rasvapitoisuus 4.7 g
Proteiini 3.1 g
Hiilihydraatteja 15.8 g
Hinta €3.50

Ravintoarvot / annos (225 g):

Kalorit 270 kcal
Rasvapitoisuus 10.6 g
Proteiini 7 g
Hiilihydraatteja 35.6 g

Samettinen smoothie kotimaisista mustikoista, raparperista, kaurajuomasta ja spelttilesejauheesta.

Ravintoarvot / 100 g:

Kalorit 81 kcal
Rasvapitoisuus 1.9 g
Proteiini 1.2 g
Hiilihydraatteja 13.8 g
Hinta €4.50

Ravintoarvot / annos (333 g):

Kalorit 270 kcal
Rasvapitoisuus 6.3 g
Proteiini 4 g
Hiilihydraatteja 46 g

Uutuus vihersmoothie on todellinen terveyspommi, tämä herkullinen juoma sisältää banaania, lehtikaalta, mangoa, sitruunaruohoa ja appelsiinitäysmehua.

Ravintoarvot / 100 g:

Kalorit 53 kcal
Rasvapitoisuus 0.3 g
Proteiini 0.8 g
Hiilihydraatteja 11.5 g
Hinta €4.50

Ravintoarvot / annos (325 g):

Kalorit 172 kcal
Rasvapitoisuus 1 g
Proteiini 2.6 g
Hiilihydraatteja 37.4 g

Uutuus mango-papaijasmoothie on valmistettu aidoista kypsistä ja mehevistä mangoista ja papaijista, näiden maistuvien hedelmien lisäksi smoothiessa on myös appelsiinitäysmehua.

Ravintoarvot / 100 g:

Kalorit 48 kcal
Rasvapitoisuus 0.2 g
Proteiini 0.6 g
Hiilihydraatteja 11 g
Hinta €4.50

Ravintoarvot / annos (325 g):

Kalorit 156 kcal
Rasvapitoisuus 0.7 g
Proteiini 2 g
Hiilihydraatteja 35.8 g

Kotimaista mansikkaa, makeaa costaricolaista ananasta, turkkilaista jogurttia ja appelsiinitäysmehua.

Ravintoarvot / 100 g:

Kalorit 67 kcal
Rasvapitoisuus 2.9 g
Proteiini 1.3 g
Hiilihydraatteja 8.6 g
Hinta €4.50

Ravintoarvot / annos (325 g):

Kalorit 218 kcal
Rasvapitoisuus 9.4 g
Proteiini 4.2 g
Hiilihydraatteja 28 g
= Gluteeniton
= Laktoositon
= Vähälaktoosinen
= Vähäkalorinen