infoicon-alle500kcal infoicon-gluteeniton infoicon-laktoositon infoicon-maidoton infoicon-uutuus infoicon-vahalaktoosinen

Maidoton, laktoositon ja vähälaktoosinen ruokavalio

Kaikille ei sovi mikä tahansa maito, ja maidolle allergiset eivät voi käyttää maitotuotteita lainkaan. Yksi saa maitotuotteista vatsanväänteitä, toinen on ilman ehkäpä eettisistä syistä. Eräät kertovat, että maidoton ruokavalio on esimerkiksi auttanut laihtumaan, parantanut ihoa tai vähentänyt herkkyyttä infektioille. Maito herättää monenlaisia mietteitä ja monelle myös muistoja takavuosilta, jolloin Suomessa maito miellettiin kaikille välttämättömäksi terveystuotteeksi. Tätä nykyä maitotuotteista ja niitä korvaavista tuotteista on saatavilla runsain mitoin monipuolista tietoa ja erilaisia vaihtoehtoja.

Maito on ravitsemuksellisesti tärkeä ravintoaine: se on luustolle tärkeän kalsiumin ensisijainen lähde, ja lisäksi maitotuotteet sisältävät runsaasti proteiinia. Maidossa on myös B-vitamiinia, ja Suomessa siihen lisätään D-vitamiiniakin. Jos vältät maitotuotteita, löydät hyviä kalsiumin lähteitä lehti- ja parsakaalista, palkokasveista ja kalsiumilla täydennetyistä soija-, kaura- ja riisimaidoista. Palkokasvit kuten myös kala, liha ja kananmuna turvaavat hyvin proteiininsaantia. Liha ja kananmuna sisältävät lisäksi B-vitamiinia.

Maidoton ruokavalio: herkuttele ilman maitoproteiinia

Maidoton ruokavalio liittyy ennen kaikkea maitoallergiaan, jossa elimistö reagoi allergisella reaktiolla maidon proteiiniin. Vakavissa oireissa maitoproteiini on jätettävä kokonaan pois ruokavaliosta. Mikään maitovalmiste, myöskään vähälaktoosinen tai laktoositon, sekä elintarvike, jossa on valmistusaineena maitoa tai sen osia kuten laktoosia, kaseiinia tai heraa, ei silloin tule kyseeseen.

Ruoanvalmistuksessa maitotuotteet voi korvata usein vedellä, kivennäisvedellä tai laimealla mehulla. Soijasta, kaurasta, riisistä ja vaikkapa pähkinöistä tai manteleista valmistetut tuotteet ovat myös erinomaisia korvaajia. Kookosmaito ja kaurakerma tuovat täyteläisyyttä vaikkapa keittoihin. Jogurtin voi korvata esimerkiksi manteli- tai kookosmaitoon tehdyllä chia-vanukkaalla.

Picnicissä voit nautiskella kahvista myös ilman lehmänmaitoa: tarjoamme caffe latten ja cappuccinon myös kaura- tai mantelimaitoon valmistettuina. Kokeile lisäksi uutta puolukka-kookos -raakakakkuamme – ihanaa ja maidotonta!

Vegaaninen ruokavalio tarkoittaa myös maidotonta ruokavaliota. Löydät vegaaniset vaihtoehtomme täältä.

Laktoositon ruokavalio on eri asia kuin maidoton ruokavalio

Laktoosi-intoleranssi ei tarkoita allergiaa, vaan siinä elimistöllä on vaikeuksia pilkkoa maidossa luontaisesti olevaa sokeria, laktoosia. Oireita ovat erilaiset enemmän tai vähemmän tukalat vatsavaivat, mutta pysyvää haittaa, esimerkiksi vahinkoa suolen rakenteelle, ei aiheudu. Laktoosin sieto on hyvin yksilöllistä, joten on hyvä vähentää laktoosia ruokavaliosta oireilun mukaan. Ei kannata aloittaa täysin laktoositonta ruokavaliota heti alkajaisiksi, vaan voi testata, mitkä tuotteet sopivat ja minkälaisina annoksina.

Maitotuotteen nauttiminen aterian yhteydessä helpottaa laktoosin sietoa, sillä kiinteä ruoka hidastaa laktoosin etenemistä mahalaukusta suolistoon, ja laktoosin pilkkoutumiseen jää enemmän aikaa. Hapanmaitotuotteissa, kuten piimässä, jogurtissa ja viilissä, osa laktoosista on hapatuksessa muuttunut maitohapoksi, joten ne ovat helpommin siedettyjä. Kypsytetyt kovat juustot ovat laktoosittomia, niin myös monet tuore- ja vuohenjuustot sekä feta. Muissakin tuoteryhmissä löytyy valinnanvaraa yllin kyllin, sillä kauppojen laktoosittomien ja vähälaktoosisten tuotteiden valikoimat ovat laajat.

Suomessa elintarvike täyttää vähälaktoosisen kriteerin, kun siinä 100 grammassa on laktoosia alle 1 gramma. Laktoosittomaksi tuote kelpuutetaan, kun laktoosia on alle 0,01 g / 100 g.

Picnicin monet lounas- ja välipalatuotteet ovat vähälaktoosisia tai kokonaan laktoosittomia. Täältä voit katsoa, millaisia ovat Picnicin vähälaktoosiset ja laktoosittomat herkut.

Katso tuotteet

Raikkaan puolukan ja pehmeän kookoksen makuinen pyöreä raakakakku. Manteli-kookospohjan päällä reilu kerros puolukka-cashewpähkinätäytettä. 

Kokonaisen kakun hinta on 95,00 euroa.

Ravintoarvot / 100 g:

Kalorit 305 kcal
Rasvapitoisuus 12.7 g
Proteiini 3.5 g
Hiilihydraatteja 11.1 g
Hinta €6.90

Ravintoarvot / annos (83 g):

Kalorit 253 kcal
Rasvapitoisuus 10.5 g
Proteiini 2.9 g
Hiilihydraatteja 9.2 g

Välipala sisältää herkullisen sekoituksen kaurajuomaan ja turkkilaiseen jogurttiin turvotettua chiansimentä ja Puuppolan aitokaura-kauraryyniä makeutettuna hunajalla. Makunautinnon täydentää uunipaahdettu vadelma-pähkinä-raparperimysli ja raikkautta välipala saa tuoreista mansikoista, mustikoista ja mintunlehdistä.

Ravintoarvot / 100 g:

Kalorit 122 kcal
Rasvapitoisuus 5.3 g
Proteiini 3.3 g
Hiilihydraatteja 14 g
Hinta €3.50

Ravintoarvot / annos (214 g):

Kalorit 261 kcal
Rasvapitoisuus 11.3 g
Proteiini 7.1 g
Hiilihydraatteja 30 g
= Gluteeniton
= Laktoositon
= Vähälaktoosinen
= Vähäkalorinen