infoicon-alle500kcal infoicon-gluteeniton infoicon-laktoositon infoicon-maidoton infoicon-uutuus infoicon-vahalaktoosinen

Ravitseva raakaruoka pitää vireessä

Raakaruoka on kasvanut trenditietoisten terveysintoilijoiden piireistä ja Instagram-kuvista isoksi valtavirran ilmiöksi. Moni kokeilee ainakin osittaista raakaruokailua ja nauttii aamupalaksi raakapuuroa, juo välipalaksi tuoreen smoothien, ja herkkuhetkeä sulostuttamaan valitsee raakakakkua tai raakasuklaata.

Kuten aiemmin paljon esillä ollut elävän ravinnon trendi, myös raakaravinto korostaa kypsentämätöntä ja mahdollisimman puhdasta ja ravinteikasta ruokaa hyvinvoinnin ja energisyyden edistäjänä. Raakaruoan ystävät kertovat esimerkiksi virkeämmästä olosta, paremmasta unenlaadusta sekä vatsavaivojen, flunssan oireiden tai allergioiden helpottumisesta. Moni laihduttajakin kehittelee keventävää vaihtelua ruokavalioonsa yhdistelemällä raakaruokaa ja kypsennettyä kasvisravintoa. Raakaruoka on gluteenitonta ja lisäksi vegaanista, hunaja pois lukien.

Uunin voi unohtaa

Raakaruoan valmistuksessa käytetään mahdollisimman vähän prosessoituja aineksia, joita kypsennetään korkeintaan 47-asteisiksi. Muita valmistusmenetelmiä ovat esimerkiksi hapattaminen, kuivaaminen, liottaminen ja hienontaminen. Tyypillisiä raakaruokavalion aineksia ovat muun muassa vihreälehtiset vihannekset, marjat, hedelmät, pähkinät ja siemenet sekä kylmäpuristetut öljyt, merisuola ja soijakastike.

Raakaruoan alhaisella kypsennyslämpötilalla tavoitellaan ruoan entsyymien, hivenaineiden, vitamiinien ja antioksidanttien säilymistä mahdollisimman hyvin. Sama ihanne näkyy myös superfood-tuotteiden suosiossa. Superruokaa ovat elintarvikkeet, joita käytetään tavallisessa, arkisessa ruoanlaitossa, mutta joiden katsotaan olevan poikkeuksellisen ravinnetiheitä ruoka-aineita. Superfood liitetään monesti hieman eksoottisemmilta kuulostaviin tuotteisiin, kuten spirulina-levä, maca-jauhe, goji-marjat tai chia-siemenet, mutta löytyy esimerkkejä lähempääkin. Suomalaista superfoodia edustavat vaikkapa mustikka, puolukka, karpalo, tyrni ja nokkonen.

Yksi superfood-suosikki ja myös helppo raakakakkureseptin ainesosa on raakasuklaa, jota kokkaillaan myös kotikeittiöissä ja harrastusryhmissä. Raakasuklaan valmistuksessa käytettävää raakakaakaota kuumennetaan korkeintaan 42 asteeseen, ja muita aineksia voivat olla esimerkiksi kylmäpuristettu kookosöljy ja kuivatut hedelmät tai niistä tehty jauhe.

Suosimme kotimaisia supermarjoja

Raakaruokailijan herkutteluun sopivat raakasuklaan lisäksi raakakakut, joista saa makunautinnon kylkiäisinä annoksen erinomaisia ravintoaineita. Hyvät rasvat, kuten kookosöljy, ovat raakakakkujen perusaineksia. Runsaasti E-vitamiinia sisältävä riisinlesejauhe eli toco tuo raakakakkutaikinaan kermaisuutta. Usein reseptissä on mukana myös psyllium, joka antaa taikinaan kuohkeutta ja sitkoa. Ikioma superfoodimme puolukka on pääosassa Picnicin raakakakku-uutuudessa, joka juhlistaa satavuotiasta itsenäistä Suomea. Maista ihanaa puolukka-kookos-raakakakkuamme.

Tuorepuuroa pidettiin aikaisemmin lähinnä trendivillityksenä, mutta tätä nykyä raakapuuro on jo vakiintunut aamiais- ja välipalaherkku. Eikä ihme; onhan se paitsi maukas, myös helppo ja nopea valmistaa kotonakin – ainekset vain sekoitetaan ja jätetään sitten jääkaappiin tekeytymään vaikka yön yli. Nesteenä voi käyttää esimerkiksi vaniljanmakuista soijamaitoa, ja lisäväriä saa vaikkapa mehusta tai marjasoseesta. Kaurahiutaleiden lisäksi tuorepuuroa voi tukevoittaa raejuustolla, rahkalla, avokadolla, keitetyllä kananmunalla tai porkkana- ja kesäkurpitsaraasteella, ja mukaan vielä pähkinöitä ja siemeniä. Makeaan hifistelyyn voi käyttää muun muassa suklaalastuja tai keksinmuruja. Picnicin mustikkatuorepuuro sisältää kotimaisen mustikan lisäksi gluteenitonta Puuppolan aitokaura-kauraryyniä, turkkilaista jogurttia ja hunajaa.