Uudet työvaatteemme ovat ekoteko

Picnic-henkilökunnan työvaatteet ovat uudistuneet, ja asujen entinen mustaan painottunut yleisilme on vaihtunut yhdistelmään Picnicin keltaista tunnusväriä, uutta aikaa ja avointa asennetta henkivää valkoista sekä kahvilasisustuksestamme tuttuja ruskean sävyjä. Uudistuksen teemaksi valitsimme modernin raikkauden, jonka halusimme näkyvän työasujen väreissä.

Meille vielä merkittävämpi teemaamme liittyvä ratkaisu oli lähteä mukaan uuden ajan ekologiseen työvaateajatteluun. Tartuimme innolla tilaisuuteen, jossa voimme toteuttaa vastuullisuuden ja kestävän kehityksen periaatteita samalla kun satsaamme loistavan henkilöstömme työhyvinvointiin ­– ja asiakkaammekin toivottavasti ilahtuvat uusista upeista asuistamme!

vastuullisuus-1000px.jpg

Asiantunteva kumppani

Mikä hienointa, kotimaastamme löytyy huippuosaamista vastuullisessa, kestäviin ratkaisuihin nojaavassa työvaatebisneksessä. Picnicin työasujen design- ja tuotekehitysprojektista sekä valmistuksesta vastasi helsinkiläinen Touchpoint Oy, joka on erikoistunut ekologisten työvaatteiden ja yrityslahjojen suunnitteluun ja tuotantoon. Yrityksen toimintafilosofia pohjautuu kiertotalouteen eli pyrkimykseen kierrättää materiaaleja mahdollisimman pitkään.

– Picnicin kahvilahenkilökunnan ja -esimiesten työvaatteissa käytettiin kierrätysmuovipulloja ja luomupuuvillaa. Esimerkiksi paitoihin on tähän mennessä päätynyt lähes 6 500 kierrätysmuovipulloa. Samanlaista r-PET-nimellä kutsuttua kierrätyspolyesteriä käytetään paljon myös urheiluvaatteissa – eli toisin kuin saattaisi ehkä kuvitella, materiaali on todella miellyttävä ja hiostamaton, sanoo Touchpointin perustaja ja myynti- ja markkinointijohtaja Carita Peltonen.

Peltonen korostaa, että ekologisuus on oleellinen lähtökohta Touchpointin tuotteille, mutta samalla on huomioitava monia muitakin asioita. Työvaate on yritykselle tärkeä investointi omien työntekijöidensä ja brändinsä hyväksi. Valmistajan on tehtävä työnsä huolella ja aivan aluksi selvitettävä yrityksen brändinvartijoiden ja vaatteiden tulevien käyttäjien toiveita.

Esimerkiksi Picnicin uusien työvaatteiden keväällä 2017 valmistunutta lanseerausta edelsi noin vuoden kestänyt suunnittelu- ja tuotekehitysprojekti.

– Työvaatesuunnittelu on aivan oma lajinsa, jossa on osattava tunnistaa lukuisia tarpeita. On huomioitava yrityksen brändi-identiteetti ja vaatteiden monenlaiset vaativaa käyttöä kestävät ominaisuudet, kuten toimivuus, helppohoitoisuus ja huolettomuus. Picnicin nuorekkaalle henkilöstölle halusimme tehdä katu-uskottavan, hyvännäköisen ja mitoituksiltaan istuvan työvaatetuksen, jota on ilo käyttää asiakaspalvelutyössä. Lopputulos on mietitty pienintä yksityiskohtaa myöten, esimerkiksi napit ja tikkaukset, Peltonen kuvaa.

Hyvästit kertakäyttökulttuurille

Touchpoint käyttää tuotteissaan ensisijaisesti ekologisia kangaslaatuja, ja jos työvaatteensa uudistavalla asiakkaalla on ylijäämäkankaita varastossaan, niitäkin pyritään hyödyntämään uudessa mallistossa. Myös vanhojen työvaatteiden vastuullisessa hävittämisessä Touchpoint palvelee mielellään. Carita Peltonen kertoo, että loppuun käytetyt työvaatteet kierrätetään Cliff-komposiittimateriaaliksi, josta valmistetaan muun muassa ulkokalusteita.

– Näemme vanhat tuotteet uusina raaka-aineina. Tarjoamme erilaisia kiertotaloutta edistäviä palvelumalleja, jotka ovat meille tärkeä erottuvuustekijä. On hienoa huomata, että yritykset yhä laajemmin ovat innostuneita lähtemään kestävän kehityksen poluille.

– Touchpoint on tällä hetkellä vahvassa kasvussa, ja meillä on isoja suunnitelmia suomalaisen kiertotalousbisneksen kehittämiseksi. Sijoitusyhtiö Taalerin Kiertotalous-pääomarahasto on tullut mukaan liiketoimintaamme, mikä antaa meille vankan tuen esimerkiksi kansainvälistymistavoitteissamme. Olemme jo saatelleet ensimmäiset toimituksemme matkaan sveitsiläiselle ravintolaketjulle, ja parhaillaan suunnittelupöydällämme on Hollantiin suuntautuva projekti, Peltonen summaa Touchpointin kuulumisia.